Toaleta ręczna
Umiejętność prawidłowej obsługi ręcznej toalety to jeden z najważniejszych czynników higienicznego żeglowania. Jachtowe toalety są małe i nie należą do najwygodniejszych w użytku, a nie jedna z nich posiada skomplikowany system spłukiwania. Sposób obsługi nie jest trudny ale wymaga pewnej umiejętności i odpowiedniego postępowania. Do spłukiwania służy specjalny pochwyt, znajdujący się po prawej stronie od sedesu, oraz znajdujący się nad nim zawór. Jeśli nie używamy toalety, zawór należy ustawić w pozycji “wypompowywanie”. Po użyciu toalety, należy przełączyć go w przeciwną stronę i za pomocą pompki spłukać całą zawartość muszli. Należy zrobić to przez dłuższą chwilę aby być pewnym , że w rurach nie zostały żadne nieczystości, które potrafią się cofać. Trzeba pamiętać o tym, żeby nie zatkać toalety, to znaczy, nie wrzucać do niej środków higienicznych, papieru czy śmieci.
Zalety ręcznej toalety jachtowej:
Zaletą ręcznej toalety jachtowej jest jej niska cena, co ma znaczenie dla armatora, oraz stosunkowo łatwe serwisowanie. Jeżeli zadbamy o kilka kluczowych kwestii to użytkowanie nie będzie kłopotliwe, a do awarii nie będzie dochodziło często. Poza tym praca toalety manualnej jest cicha
- Żelazna zasada: w morskiej toalecie może znaleźć się tylko to, co przejdzie przez żołądek
- Obserwuj pracę toalety, skuteczność spłukiwania i opróżniania i reaguj już przy pierwszych objawach kiepskiej pracy
- Rozebranie i podstawowa naprawa toalety jest prosta i szybka
Toaleta elektryczna
Elektryczne toalety zapewniają spore udogodnienie, jednak ich wadą może być głośne działanie, które jest w stanie obudzić innych członków załogi w nocy oraz zakaz spłukiwania papieru toaletowego, który może doprowadzić do zepsucia się ostrzy pompy. Elektryczne toalety wykorzystują dwie pompy i system rozdrabniający. Jest to pompa spłukująca pobierająca wodę z jeziora i pompa odsysająca. Nie wszystkie elektryczne toalety pobierają wodę morską – część z nich wykorzystuje specjalne zbiorniki na wodę. Jeśli jacht, który rezerwujemy posiada takie rozwiązania, koniecznie upewnijmy się, gdzie znajduje się taki zbiornik. Inaczej jest na wodach śródlądowych. W tym przypadku wodę do spłukiwania pobieramy bezpośrednio z jeziora.
Opróżnianie toalety
Korzystając z toalety pamiętajmy, że wszelkie nieczystości wpływają prosto do morza lub jeziora. Dlatego też nie używamy jej w marinach, ale podczas płynięcia. Z innego rozwiązania korzystamy ma wodach śródlądowych. Współczesne toalety posiadają zbiorniki na fekalia, które możemy opróżnić w marinach. Jeśli cumujemy w marinie mamy zamknięty zawór, a za potrzebą po prostu udajmy się do lądowych sanitariatów. Coraz częściej jachty wyposażane są w zbiorniki nieczystości, które pozwalają korzystać z toalety również w portach i zatokach, należy pamiętać wtedy o zamykaniu zaworu odpływowego zbiornika. Już teraz w związku z pojawiającą się sporą liczbą jachtów szczególnie na jeziorach w marinach pojawiły się pompy odprowadzające nieczystości z jachtów. Sprzyja to ekologii i nie kusi aby spuszczać fekalia do jeziora. Opróżnienie 100 litrowego zbiornika trwa zaledwie kilka minut i nie stanowi żadnego problemu, ponieważ z reguły robi to bosman danego portu. Nasze zaangażowanie polega tylko na podpłynięciu do pompy i wskazaniu otworu odsysającego w zbiorniku nieczystości.
Toalety na jachcie wymagają odpowiedniej i odpowiedzialnej obsługi – w ten sposób unikniemy wszelkich awarii, które mogą bardzo uprzykrzyć naszą żeglarską przygodę. Jeśli nie jesteśmy pewni, co do działania toalety na jachcie, lepiej wypytać o wszystko podczas odbioru jednostki.
Niezbędna wiedza
- Nie wrzucaj do toalety niczego, a w szczególności papieru toaletowego, środków higienicznych, włosów itp.
- Przygotuj sobie w łazience woreczek foliowy do którego będziesz wyrzucał papier toaletowy.
- Zawsze przepłukuj toaletę po zniknięciu nieczystości.
- Zawsze miej zamknięty odpływ ze zbiornikiem nieczystości.
- Zapchanie toalety jest jednym z najczęstszych jachtowych problemów technicznych, a usunięcie takiej awarii jest bardzo kłopotliwe i nieprzyjemne, a koszty wykonania takiej usługi nie są też objęte ubezpieczeniem a koszty naprawy pobierane są z kaucji.